De projecten - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Marian Vermeulen - WaarBenJij.nu De projecten - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Marian Vermeulen - WaarBenJij.nu

De projecten

Door: Marian

Blijf op de hoogte en volg Marian

19 Oktober 2012 | Ecuador, Cuenca

Hola Todos

Alweer 3 weken van huis en ze vliegen werkelijk voorbij.Iedereen zal benieuwd zijn hoe wij van de week in onze projecten zijn gevaren. Voordat we daar mee gestart zijn hebben we eerst nog een leuk weekend gehad.
De voetbal leeft hier ook erg. Vorige week moest Ecuador tegen Chili en Ecuador won met 3- 1 . Dan gaat echt iedereen uit zijn dak en wordt er feest gevierd. Zaterdag zijn we naar de Inca's geweest. Ze hadden ons van te voren gezegd dat het er koud zou zijn omdat het op een hoogte van 3000 meter ligt. Gelukkig viel het erg mee en waren de weergoden ons goed gezind. Incapirca betekent letterlijk de " stenen muur van de Inca". De Inca 's stichtten overal in hun rijk nederzettingen die meerdere functies hadden.
De zondag was ik uitgenodigd voor het eten bij een broer van het gastgezin waar ik zit. Wat eigenlijk maar 2 uur zou duren werd uiteindelijk toch nog 4 uur. Het was hartstikke gezellig hoor, de halve familie is dan bij elkaar. Wel jammer dat ze dan zo vlug praten dat je de helft niet begrijpt De zondag is hier echt een familie dag. Er wordt dan uitgebreid gekookt en gezellig met elkaar gegeten. Doordeweeks wordt de huiskamer eigenlijk niet gebruikt. Bij mij in het gastgezin zit de vrouw en de zoon de hele avond in de slaapkamer en bij Jet is het al niet anders.
En dan de dag van de projecten. Maandag werden Jet en ik allebei meegenomen naar onze projecten, waar we de dinsdag gestart zijn. Jet ging naar het ziekenhuis waar het allemaal heel hectisch begon. Eigenlijk had niemand echt tijd voor haar en was iedereen met zijn eigen ding bezig. Er liepen ook teveel mensen rond en was er voor Jet weinig te doen. Dit bleef zo 3 dagen door gaan, zodat Jet besloten heeft om een ander project aan te vragen. Dit is niet gebruikelijk, maar gelukkig is er vanuit de organisatie wel gehoor aangegeven.
Morgen maakt Jet een nieuwe start in een kinderdagverblijf bij de allerkleinste. Ik hoop zo dat dit beter gaat bevallen voor haar!!
Bij mij is het heel anders gegaan. Ik werk in de ochtend bij de ouderen en die zijn zo leuk. Ben ingedeeld bij de fysiotherapie en is helemaal super. Ik haal/ breng mensen, mag massages doen, doe oefeningen met hen!! Alleen de Spaanse taal blijft wel lastig hoor, die ouderen praten vaak zo snel. Gelukkig had ik het menselijk lichaam heel goed uit mijn hoofd geleerd in het Spaans, zodat de goede plaatsen worden gemasseerd. Maar oh mensen wat gaat het er anders aan toe dan bij ons. Zo 'n kamertje waar 2 mensen in wonen, sommige kamers zien er ook echt niet uit, en je moet met zo weinig middelen fysiotherapie geven.
Met de hygiëne is het ook niet zoals bij ons. De handdoeken van de fysiotherapie worden gewoon voor iedereen gebruikt en niks geen schone!!!
's middags help ik bij de kinderen van 6 tot 9 jaar. Deze kinderen gaan van 7.00 uur tot 12.30 uur naar school. Daarna is het eten
en dan huiswerk maken in een speciaal lokaaltje. Het is echt een klein hokje waar we met 13 personen in zitten. Kinderen zijn heel druk en hebben weinig rust om het huiswerk te maken. Als ze klaar zijn met het huiswerk mogen ze nog even spelen. Om
17 .00 uur zit mijn taak er op en worden de kinderen door andere mensen geholpen met douchen. Meestal liggen de kinderen om 21.00 u in bed, want het is vroeg dag voor hun.
Ook dit is heel leuk om te doen en heb het prima naar mijn zin.
Het weer is sinds 3 dagen flink omgeslagen, ' s morgens gaat het nog wel, maar rond 14.00 uur breekt de hel los. Het komt dan werkelijk met bakken uit de lucht en kan tot in de nacht aanhouden. De verwachting is dat dit nog wel even kan duren.
De rivier in Cuenca begint steeds wilder te worden, maar gaat gelukkig niet buiten zijn oevers.

Nou lieve mensen, dit is het dan weer voor even. Bedankt voor alle leuke reacties en tot horens maar weer.

Groetjes

Jet en Marian

  • 19 Oktober 2012 - 11:43

    Trudi:

    Hoi Jet en Marian, hebben jullie de kano klaarliggen voor het geval dat....jammer Jet, dat het ziekenhuis je geen warm onthaal bood. Hoop dat je nu een betere stek gevonden hebt en je draai kan vinden.
    Het is wel heel leuk om bij locals te zijn denk ik. Als je in een hotel zit maak je dat allemaal niet mee.
    Nou veel werk plezier maar weer. Hier is het vandaag en aankomend weekend zomer!

  • 19 Oktober 2012 - 13:31

    Lenie:

    Hallo Marian en Jet,

    Pittige weken voor jullie geweest met dat Spaans leren.
    Bij het kijken naar de foto's zeg ik steeds; o,ja dat is waar ook, bijv. als het regent dat de vrouwen een plastic tasje over hun hoedje doen en de cavia aan het spit etc.etc.
    Ik zie aan je Marian dat je volop geniet, nou doe jij dat wel gauw, maar als je je droom werkelijkheid zie worden dan wordt je daar van binnen wel warm van.
    Fijn ook dat het project je ook goed bevalt, dat het niet te zwaar is voor.
    Ik zou zeggen blijf lekker door genieten en sla zoveel mogelijk op, want het wordt HET VERHAAL van je leven, hier kun je de rest van leven nog bij wegdromen en van nagenieten.

    Ik kan je nu even voor 3.5 week niet meer volgen, want ik vertrek morgen naar Venezuela, maar bij thuiskomst duik ik gelijk weer op jouw reisverslagen en foto's.

    Het ga jullie goed!!!!!! lieve groetjes van Lenie

  • 19 Oktober 2012 - 17:19

    Coby En Arthur:

    Hallo Marian en Jet.

    Marian wat leuk om te lezen dat je het helemaal geweldig vindt om op deze manier met de mensen van daar bezig te zijn. Het zou mij ook geweldig lijken. Ik kan me zo maar voorstellen hoe je met weinig materiaal dingen moet gaan verzinnen om het voor de mensen daar wat gemakkelijker te maken. Hier is alles zo gewoon dat we vergeten hoe het in andere delen van de wereld kan zijn. Ga lekker door en geniet ervan.

    Hoi Jet, jammer dat jij je inzet op deze manier een beetje in het water ziet vallen, ik hoop echt voor je dat je het in het nieuwe project beter treft, je verdient dat zeker. Kleine kinderen zijn natuurlijk altijd lief en leuk maar daar moet de begeleiding ook wel wat mee doen. We hopen uit de grond van ons hart dat dit project beter gaat!!!
    Wij genieten in ieder geval van jullie verslagen en foto's.

    Nou dames blijf genieten en we zien jullie nieuws weer tegemoet.
    Knuffels. Co en Art


  • 19 Oktober 2012 - 20:01

    Rosie:

    Hoi Meiden.

    Spannend om aan de slag te gaan en erg jammer als er dan niks te doen is, goed dat je aan de bel hebt getrokken Jet en ik hoop voor je dat het zal helpen! Zo te zien komen jullie nog eens ergens, schitterend om de foto's te zien met die kleurrijke mensen erop en dat heel andere landschap dan wat wij hier gewend zijn. Al met al was het weer genieten van het verslag en de foto's, wij houden het hier iets rustiger en genieten van het heerlijke weer. liefs en tot de volgende keer!

    Doei Rosie.

  • 19 Oktober 2012 - 22:33

    Lida:

    Hoi Marian en Jet,

    Wat leuk om jullie verslag te lezen en de foto's van een kleurrijk Ecuador te zien.
    Jet ik hoop dat je het straks beter naar je zin krijgt op het nieuwe project. Verder hoop ik dat de weergoden jullie verder goed gestemd zijn! Veel succes met jullie mooie werk!

    Groetjes, Lida en Hans

  • 20 Oktober 2012 - 04:07

    Jet:

    Hoi Allemaal,

    Ja het ziekenhuis was niets, ze hebben teveel leerlingen, die allemaal een patiënt willen helpen, nu was het zelfs zo druk dat er 2 leerlingen per patiënte waren en dan liepen er zeker 6 co ass. rond die ook nog eens het een en ander aan het bekijken en overleggen waren. Het is tenslotte belangrijker dat de leerlingen uiteindelijk hun ding gedaan krijgen willen ze ooit een diploma krijgen en dan is het begrijpelijk dat er voor mij niet veel werk overblijft en zoals de meeste van jullie weten, wil ik graag mijn steentje bijdragen en niet staan niiksen. Z'n dag duurt dan wel 3x zo lang. Ik zit nu bij een dagopvang waar ouders die het niet zo breed hebben hun kind kunnen brengen zodat ze zelf aan het werk kunnen. Samen met Silvana hebben we 8 kinderen tussen de 1 en 2 jaar onder onze hoede. Ze doen wel heel veel met die kleintjes moet ik zeggen, nu 1 dag erop zitten en dit voelt veel beter. Dus maken jullie je geen zorgen, we zorgen goed voor ons zelf en lukt het een niet dan gaan we over op iets anders. Wel erg leuk dat jullie zo spontaan reageren.
    Jullie horen vast nog van ons. lieve groet Jet vanuit Ecuador.

  • 20 Oktober 2012 - 20:11

    Cisca De Vries:

    Hai Marian,
    Leuk te lezen over je belvenissen daar, heel veel indrukken te verwerken. Wat anders gaat het toch allemaal hier dan, wat zijn we hier dan rijk al wordt er veel geklaagd en bezuinigd het is nog zoveel beter als daar. Je wordt er met de neus op de feiten gedrukt.
    Ik zal Miranda eens vertellen hoe het er aan toe gaat daar voor de fysiotherapeuten ben benieuwd wat ze zegt...
    Veel plezier nog daar en hou je opblaasboot bij de hand, je weet maar nooit, hahaha. groetjes.Cisca.

  • 21 Oktober 2012 - 10:11

    Wil Ouwendijk:

    Tja,...wij zijn echt wel verwend in ons kikkerlandje, dat blijkt wel weer uit alle verhalen!
    Harstikke fijn dat jullie je inzetten voor de mensen/kinderen daar, groetjes vanuit een "herfstig"Schipluiden van Arie en Wil.

  • 21 Oktober 2012 - 11:32

    Joke Koekman:

    Hoi Marian en Jet,

    Heerlijk dat jullie allebei een leuk projekt hebben. Je doet zo een hele hoop ervaring op denk ik, om met weinig middelen toch dingen te kunnen doen. Wij hier, zijn inderdaad erg verwend en vinden alle bezuinigingen moeilijk. Ik hoop dat jullie nog veel kunnen doen voor de mensen daar. Geniet er van.
    Hartelijke groeten,

    Bert en Joke en een poot van Boomer

  • 21 Oktober 2012 - 17:24

    Hans:

    Hoi Marian en Jet,

    Het lijkt me wel heel bijzonder om daar te zitten, vooral als het het verslag leest en de foto's ziet. Erg indrukwekend. Het zal wel een hele omschakeling zijn geweest om van het rijke westen nu in zo'n arm land te zitten, wellicht is dat het nog steeds. Ik hoop dat het jullie goed blijft gaan en heel veel sterkte met dit mooie project.

    Hans en Dirk

  • 21 Oktober 2012 - 17:48

    Karin:

    Hallo Marian,

    Fijn dat Jet het nu beter naar haar zin heeft!Heb je al z'on(nep) ijsje op,zeker lekker zoet!Mooie foto's weer, vooral met die kinderen waar ze jouw brilletje ophebben,prachtig!En dat varken aan het spit,weer eens wat anders dan een cavia!Nou Marian succes weer met je project en de groetjes, ook van de jongens!

    Karin

  • 21 Oktober 2012 - 23:41

    Joke K:

    Hoi Marian.
    Weer met vee; plezier jullie verslag gelezen.
    Echt gaaf allemaal zeg.
    Wel leuk dat je oud en jong kan helpen.leuke afwisseling..
    Ja en de foto's spreken voor zich hè, prachtig
    Wat n mooie mensen heb je daar.
    Theo heeft net ook je laatste verslag gelezen en vond het ook heel indrukwekkend.
    Nou Mar doe je best maar weer en geniet van alle belevenissen. Ik ben weer benieuwd wat er komen gaat.
    gr Joke en de rest

  • 22 Oktober 2012 - 21:54

    Marinus:

    Dag Marian
    Leuk en boeiend om je te volgen.
    Nog een mooie tijd gewenst daar.
    Marinus

  • 23 Oktober 2012 - 21:10

    Els:

    Hoi Marian en Jet ,

    Fijn te lezen dat jullie beiden 'n voldaan gevoel hebben bij het uitvoeren van jullie project.
    En dan inderdaad te bedenken dat hier de clienten al mopperen als je 10 minuten te laat bent.
    Ook leuk dat jullie in het weekend nog iets gezamenlijks kunnen ondernemen.
    Het zijn weer prachtige plaatjes.
    Ben benieuwd wanneer we de oudjes uit het tehuis te zien krijgen!
    Veel succes!
    gr. John , Els en de jongens.

  • 24 Oktober 2012 - 21:19

    Daan:

    Hoi Marian,

    Wat ontzettend leuk om je Ecuador ervaringen te lezen. De Spaanse taal is erg mooi maar als ze er tempo ingooien dan zijn het slechts flarden die je ervan opvangt. Je leert het wel goed natuurlijk om weinig mensen Engels spreken.
    Goed om te lezen dat je project je ook bevalt! Ik wens je/jullie nog heel veel plezier! Enne lekker masseren hoor die oudjes.......
    Hier gaat alles ook goed. Benthe is nog steeds een heel tevreden meisje. Inmiddels heb ik alweer 4 weken werken erop zitten, bevalt goed.

    Groetjes,
    Niels, Benthe en Daan

  • 16 November 2012 - 22:33

    Silvia En Mariet:

    Hoi Marian

    Wij lezen hier op een mooi en warm Madeira jou reisverslag.
    Wat een bijzondere ervaring voor jullie en wat prachtig dat jullie dit doen.
    Ja wat hebben wij het dan Luxe en comfortabel in Nederland.
    Fijn dat jullie project goed verloopt. Nog een hele goede tijd en ook de groetjes voor Peter.
    En voor Peter natuurlijk even volhouden.

    Lieve groetjes Mariet en Silvia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marian

Actief sinds 26 Juli 2012
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 15568

Voorgaande reizen:

28 September 2012 - 28 November 2012

Vrijwilligerswerk in Ecuador

28 September 2012 - 28 November 2012

Vrijwilliger in Ecuador

Landen bezocht: