Feest , cuy, tandpasta en pintura - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Marian Vermeulen - WaarBenJij.nu Feest , cuy, tandpasta en pintura - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Marian Vermeulen - WaarBenJij.nu

Feest , cuy, tandpasta en pintura

Door: Marian

Blijf op de hoogte en volg Marian

10 November 2012 | Ecuador, Cuenca

Hallo allemaal

Na een paar daagjes geen internet, nu toch het volgende verhaal.
We waren gebleven bij de feesten van vorige week. Nou feesten kunnen ze hier best goed!!! Jet had dus vorige week een feest op het kinderdagverblijf waarbij alle ouders een gerecht moesten maken. Er kwam veel Cuy (cavia) bij om de hoek kijken, want dat is hier een delicatesse. Jet hoeft zich er ook wel aan gewaagd, maar het viel niet bij haar in de smaak.
Jet is in de leer geweest bij de kokkin van het dagverblijf om een lekkernij in bananenbladeren te maken. Dit viel beter in de smaak. Ze moest er wel een uurtje eerder haar bed voor uit, maar je moet er iets voor over hebben hè!!
Vorig weekend stond de stad dus bol van de feesten. Er waren optochten, dansen, muziek en volop standjes met allerlei kunstnijverheid. Bij de ouderen zou er een defilé in de straat voorbij komen. Wij met moeite al die oudjes langs de kant van de straat gezet ( het waren nu met recht hangouderen), nee hadden ze verkeerde informatie gekregen en was het aan de andere kant van de stad!! Nou ja, jammer, maar niets aan te doen.
Het feest bij het gastgezin van Jet was ook leuk. We hadden ons wel vergist, want dachten dat er 100 mensen zouden komen, maar het waren er meer dan 200. Het feest was in een restaurant ( met een hel buitengebeuren) boven in de bergen. Er was gevraagd of wij een paars t shirt aan wilden doen, om zo de verschillende familietakken uit elkaar te houden. Het is apart om zo'n groot familiefeest mee te maken, maar ook gezellig dat wij samen waren, want tussen al die Ecotorianen die zo rapido Spaans spreken wordt het lastig om een gesprek te volgen.
Ook hier werd volop gedanst en kwam er zelfs een traditionele muziekgroep een half uur. Nu genoeg over de feesten, er gebeuren immers ook heel veel andere dingen!!
Mijn gastvrouw is vorige week voor de eerste keer oma geworden van een kleinzoon. Helemaal trots natuurlijk. Het kind is met de keizersnede gehaald, wat van tevoren al bekend was. Moeder en kind blijven maar 1 dag in het ziekenhuis, krijgen 1 dag hulp en moeten het daarna met de familie oplossen. Heel anders dan in Nederland dus. Ik hoop nog een keer op kraamvisite te gaan.
In het vorige verhaal schreef ik over de tandenborstels die ik de kinderen gegeven had. De tandenborstels bleven maar in een potje in het klaslokaal staan, totdat een van de meisjes aan mij vroeg of ik ook tandpasta had. Bleek dus dat de tandpasta op was en zij hun tanden al een aantal dagen niet hadden kunnen poetsen. Dezelfde dag heb ik dus een aantal tubes ingeslagen en ja hoor, de volgende dag stonden ze met z'n allen op de buitenplaats hun tanden te poetsen. Dat kunnen wij ons toch gewoon niet voorstellen hè, dat er geen geld is voor een tube tandpasta. De tandenborstels werden weer in een potje in het klaslokaal gezet en zij kunnen voorlopig weer vooruit met de tandpasta.
De ouderen krijgen op dinsdag altijd warme chocolademelk. Afgelopen dinsdag was het een extra traktatie vanwege de speculaas uit Nederland die ze erbij kregen. Er werd van gesmuld.
Ik zie dat het tijd gaat worden om te stoppen ( dat heet in het Spaans terminal) , want we moeten gaan pinturen.
Jullie krijgen spoedig een volgend verslag met onze verfactiviteiten.

Adios uit Ecuador van Jet en Marian

• 10 November 2012 - 15:32

Marinus:

Dag Marjan
    Je verslagen blijven boeien, leuk om zo bij te blijven.
    Marinus

• 10 November 2012 - 20:14

Rosie:

Hoi nijvere feestneuzen!

Uniek hoor om daar te zijn en zulke dingen te mogen meemaken, het lijkt me zo gaaf om tussen iedereen gewoon mee te feesten. Het lijkt me voor de mensen ook wel apart twee van die westerse vrouwen zonder man of kind die zich prima vermaken alleen niet de nationale delicatesse lusten, hadden zij wel een beetje meer en dat is ook niet te versmaden.
    Tja en dan de communicatie zal net als hier ook weleens de mist in gaan voor de oudjes niet verkered, want zoiet betekend reuring in de tent lekker naar buiten en in de frisse lucht, helaas zonder optocht maar daar zullen ze vast niet mee gezeten hebben.
    Nou meiden wij wensen jullie nog een gouden tijd en wachten weer gespannen op de voortzetting van jullie verslag.

Groetjes uit het Breeje Durp: Rosie en Japijo

• 10 November 2012 - 20:28

Wim:

Hoi Marian,

Ben weer helemaal bij met je verslagen.
    Ze blijven interressant om te blijven volgen!
    Gr. Wim

• 11 November 2012 - 07:02

Anja Van Wijk:

Hoi Marian

Wat een prachtige verhalen en belevenissen. Bijzonder wat jij en Jet zoal meemaken.
    Prachtige foto's. Bij het stukje dat je alle ouderen langs de weg hebt "gezet" om de optocht te bekijken, dacht ik, echt iets voor Marian om dat te doen. Jammer dat het zijn doel gemist heeft, maar voor hen was het misschien een hele belevenis.

Nog een paar weken werken en genieten, wat gaat de tijd toch snel.
    Groeten Anja

• 11 November 2012 - 13:29

Trudi:

Hoi Jet en Marian, wat hebben jullie daar mooie bergen!!!
    Vrolijke kleuren in de kleding en "heerlijke " gerechten. Ik zou me ook niet wagen aan de cavia!

Nog veel pintura plezier!!

• 12 November 2012 - 10:47

Ria Van Leeuwen_Heskes:

Hoi Marian,
    Heerlijk om al je verhalen te lezen bijna of jer zelf bij bent. Geniet er van, groet Ria

• 12 November 2012 - 16:06

Coby En Arthur:

Hoi Marian en Jet.

Wat is het geweldig om iedere keer weer jullie verslagen te lezen en de fotos te bekijken, met al die dansende mensen, gebraden cavia's, tandenpoetsende kinderen, natuur enz. Jullie laten ons echt genieten! Na nog meer verhalen en mooie fotos gaan we er straks zelf nog over nadenken om naar dit fascinerende land te gaan. Doe nog even de gezellige en minder leuke dingen vertellen.
    Groetjes Co en Art