Waterval,volkslied en nieuwe kinderen - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Marian Vermeulen - WaarBenJij.nu Waterval,volkslied en nieuwe kinderen - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Marian Vermeulen - WaarBenJij.nu

Waterval,volkslied en nieuwe kinderen

Door: Marian

Blijf op de hoogte en volg Marian

25 Oktober 2012 | Ecuador, Cuenca

Daar zijn we dan weer. Nog geen week geleden en nu alweer een nieuw verslag!! Het moet niet gekker worden!!
Jet is vorige week bij een nieuw project begonnen en het bevalt uitstekend. Zij werkt nu op een kinderdagverblijf en heeft samen met een vaste kracht de zorg voor 8 kinderen van 1 en 2 jaar. De kinderen worden ' s morgens gebracht, zodat de moeders kunnen werken om de kost te verdienen. De kinderen worden op het dagverblijf goed verzorgd en alles ziet er schoon uit. Jet was verbaasd toen op maandagmorgen door alle kinderen het volkslied uit volle borst meegezongen moest worden. Dat verwacht je toch niet op zo' n dagverblijf voor jonge kinderen!!
Van de week zat de hele buurt daar zonder water. Het dagverblijf werd om 13.00 u gesloten, omdat er niet hygiënisch te werken viel. De kinderen konden geen handen wassen, geen wc doortrekken Ed. Gelukkig was er vandaag weer een klein straaltje te bespeuren, dus kon het weer open.
Zaterdag hebben we Jet haar verjaardag gevierd. ' s Morgens eerst bij haar gastgezin koffie gedronken, flink eind gewandeld, lekker gegeten en een tour gemaakt met de bus die ons op het uitkijkpunt bracht, waar we een mooi uitzicht hadden op de stad Cuenca.
Op zondag een mooie tocht naar de watervallen gemaakt .En ja, als we het dan over watervallen hebben!! Van veraf leek het op een klein straaltje, eenmaal dichterbij was het toch nog wat!!!
Afgelopen maandag werden er bij mij op het project 3 nieuwe kinderen aangemeld. Het blijken zusjes van 8, 5 en 3 jaar te zijn. Deze kinderen wonen in Guayaquil, maar omdat hun moeder financieel niet meer voor hun kan zorgen wonen ze nu hier. Op dinsdag kwam de moeder nog even gedag zeggen. De jongste zette het op een huilen en was ontroostbaar toen moeders weer weg ging en achter het hek stond te zwaaien. Het was hartverscheurend en ik stond zelf ook met tranen in mijn ogen.
De 2 nieuwe kinderen zijn bij mij in het klasje gekomen, waardoor er nu 13 kinderen in de klas zitten. De jongste gaan nog niet naar school. Om de oudste kinderen hun huiswerk te laten doen, ben ik met de jongere kinderen naar buiten gegaan om spelletjes te doen. Op dinsdag middag kwam er iemand van buitenaf om een danslesje te geven aan de kinderen. Ze had goede apparatuur bij zich zodat de muziek nog wel een eindje door klonk. De hoofdzuster ( non) kwam ook eens kijken wat er aan de hand was. Vanuit haar strenge blik kwam toch een gulle glimlach tevoorschijn toen ze de kinderen zo zag genieten!!!
Vandaag kwamen er een aantal studenten om met de kinderen te schminken en poppenkast te kijken . Af en toe zijn hier dus wel extra activiteiten , waarvan de kinderen erg genieten.
Wat de ouderen betreft vind ik dat daar iets minder voor gedaan wordt. Er wonen hier 50 dames. De meeste hebben wel last van de gewrichten door het harde werken wat ze gedaan hebben.
' s Morgens na het ontbijt gaan de meeste van hen als het droog is in de tuin ( patio ) zitten. Vanmorgen regende het en voelde het ook echt koud aan. In de fysioruimte bleef het dan ook erg rustig, want mensen moeten door de tuin heen naar de fysio.
We zijn daarom bij hun op de kamer gegaan om daar de oefeningen te doen. Veel mensen hebben wel 4 laagjes kleding aan om zich warm te houden.Heb daar ook geen enkele kachel gezien.
De plannen zijn er dat Jet en ik het leslokaal en de fysioruimte eens flink onder handen nemen met een verfkwast om een gezellig kleurtje aan te brengen. Daarna gaan we kijken wat er nog te besteden is en wat er nodig is. We houden jullie hiervan op de hoogte, zodat de mensen die ons een financiële bijdrage mee hebben gegeven en de gevers van de lege flessenactie weten wat er met hun centen is gebeurd!! We kunnen jullie zeggen dat het goed besteed en goed terecht gaat komen!!
De mensen uit Ecuador zeggen alvast: heeeel Hartelijk dank en wij zeggen Hasta Luego

Groetjes

Jet en Marian

Ps. Karin, de ijsjes gaan wij niet eten. Het risico dat we een paar dagen op de wc zitten, willen wij niet nemen.
Volgende week zetten we wat foto' s van Jet haar project op de site!!!

• 25 Oktober 2012 - 09:41

Tess:

Fijn om te lezen dat het nieuwe project van Jet bevalt, jullie hebben het helemaal gevonden daar volgens mij. Ik ben erg benieuwd hoe jullie de fysio ruimte gaan pimpen, wij zijn onze kleedkamer op de voetbal roze aan het verven, misschien ook een idee voor jullie? Kan me voorstellen dat je zelf ook tranen in je ogen had toen de moeder van die 3 meisjes afscheid nam, stelletjes jenkerds zijn we ook he ;) we skypen! xxx

• 25 Oktober 2012 - 10:35

Ans:

Hoi Marian,
    Wat een mooi land en wat een armoe.
    Hoe gaat het nu verder met de drie kinderen, komt moeder ze dan opzoeken in het weekend of is dat beter van niet en hoe gaat dat verder?
    De foto's zijn geweldig. Succes verder , bevalt het masseren wel?
    groetjes!!

• 26 Oktober 2012 - 19:31

Emmy:

Wat een verschil met Nederland. Fijn dat jullie het allebei nu naar de zin hebben.Geweldig om de verslagen te lezen over jullie.En dan de foto's! Wat een indrukken doen jullie op.Zo kijken wij ook een beetje mee op jullie werkplek.Geniet er van samen groetjes ook aan Jet natuurlijk.

• 27 Oktober 2012 - 00:08

Rosie:

Hallo hardwerkende dames!

Allereerst Jet nog van Harte Gefeliciteerd! met je verjaardag, wel apart om hem zo ver van huis te vieren dat vergeet je niet zo gauw.
    Trouwens geweldig dat je nieuwe project zo goed bevalt ik vond het fijn om te lezen.
    Nou kleine vandaag heb ik maar eens een kaart naar je maanen en naar je dochter gestuurd en ze vooral een fijne aftelmaand gewenst. Wat een prachtige foto's zijn het steeds met die snoepies van kinderen en de droppige oudjes zo leuk! Wat leuk dat jullie van plan zijn om de boel te gaan opvrolijken ik zou willen dat ik dichterbij zat en effe mee kon klussen. Helaas maar ik denk dat meer mensen die drang ervaren! Nou meiden wij wachten weer met grote verwachtingen op het volgende verslag en foto's natuurlijk. Vanuit een kouder wordend nederland veel liefs en nog veel werk plezier!

Doei Rosie en aanhang.

• 28 Oktober 2012 - 14:15

Fien Van Bommel:

Marian
    Wat een geweldige indrukken moet je wel niet hebben na al de ervaringen die je al hebt opgedaan in je nieuwe project!
    Wat een prachtige mensen zijn het ook allemaal. Geweldig!
    Ik kijk mijn ogen uit naar al die verschillende foto,s.
    Het verhaal van die 3 kinderen is ook ontroerend. Ik hoop dat het goed gaat met ze. Het gebeurt natuurlijk dat weet je maar als je erzo dichtbij staat dan raakt het je nog veel meer.
    Ik wens je nog een heel mooie tijd met Jet daar.
    Toch fijn denk om een maatje te hebben waarmee je het een en ander direkt kan delen.
    Blijf gezond en geniet van deze bijzondere tijd!
    Lieve groet, Fien

• 29 Oktober 2012 - 19:02

Wil Vermeulen:

Hallo Marian .
    Zo leuk om te lezen waar jullie mee bezig zijn .
    Jullie zitten niet stil .
    Maar wat een vreselijk verhaal ze van die moeder die even de kinderen af komt leveren
    Dan het moeilijk is voor de kinderen begrijp ik best , maar ik heb het ook te doen met de moeder .
    Wat moet die d'r ook ellendig voelen .
    Hier gaat alles zijn gangetje .
    Peet en Rick zijn vrijdag wezen eten het het was heel gezellig .
    Zo leer je Rick ook eens van een andere kant kennen .
    Normaal praat je wel met hem maar nu zat hij heerlijk te vertellen over zijn werk en zijn huis .
    Ik ben aan het tobben met mijn enkel , het is een heel verhaal maar dat hoor je nog wel .
    De plaat in mijn voet gaat er binnen 4 weken uit .
    Ik heb behoorlijke last van mijn enkel en wordt het nu wel zat .
    Het ga je goed en maak van de je schilder werk maar een kunst werk dan kunnen de mensen nog heel lang aan jullie denken .
    Grietjes vanuit Maassluis

• 31 Oktober 2012 - 16:38

A3 En Jokie:

Hoi Marian.
    Zo, Aadje is ook weer helemaal op de hoogte van al jullie avonturen.
    Helemaal top. Wij willen ook wel die massage, dus als je terug bent hoef je je niet te vervelen :)
    Als we weten wanneer je thuis komt, ligt A3 alvast klaar.
    Het lijkt Theo ook wel wat.
    Dus zeg je baan maar op.
    Maar Mar het blijft er super uitzien.
    Heel bijzonder.
    Geniet er nog van en we blijven op de hoogte.
    Gr A3, Joke en de rest

• 05 November 2012 - 14:44

Jeanne.:

Hoi Marian, ik heb in vogelvlucht weer even met je meegenoten wat een verhalen zeg. Geniet er nog maar even goed van want inderdaad 3 weken zijn zo voorbij!!
    Groetjes, Jeanne.